اکوکمپ گردشگری عشایری گینگ جای

اکوکمپ گردشگری عشایری گینگ جای

ساخت مزرعه آموزشی ،گردشگری و خورشیدی دانش آموز کار آفرین۰
اکوکمپ گردشگری عشایری گینگ جای

اکوکمپ گردشگری عشایری گینگ جای

ساخت مزرعه آموزشی ،گردشگری و خورشیدی دانش آموز کار آفرین۰

اقتصاد اشتراکی چیست و چگونه صنعت گردشگری را متحول خواهد کرد ؟

Save
 

اقتصاد اشتراکی چیست و چگونه صنعت گردشگری را متحول خواهد کرد؟

 

قبل از آنکه به چگونگی تحول صنعت گردشگری توسط اقتصاد اشتراکی بپردازیم، بگذارید تا تعریفی اجمالی از اقتصاد اشتراکی داشته باشیم. اقتصاد اشتراکی(sharing economy) به مفهومی گفته می‌شود که در آن افراد، دارایی‌ها و منابع مادی و معنوی بلااستفاده خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و در ازای این اشتراک‌گذاری، هزینه استفاده از آن دارایی را از طرف مقابل دریافت می‌کنند.

 

این اشتراک‌‌گذاری شامل منابع مختلفی چون خودرو شخصی، دوچرخه، محل کار، خانه، غذا پارکینگ و حتی زمان نیز می‌شود. در واقع این مدل همیشه شامل دو سمت می‌باشد. سمتی که دارایی خود را به اشتراک می‌گذارد و سمت دیگر که از آن دارایی برای مدتی معلوم استفاده کرده و هزینه این استفاده را به سمت اول برمی‌گرداند.

 

نکته مهم در این مدل این است که بعد از ایجاد این چرخه، سیستم نیازمند بستر و ناظری است که همواره سرعت تامین و تعادل این چرخه را حفظ کند. در یک دهه اخیر شرکت‌هایی به وجود آمده‌اند که با استفاده از بستر اینترنت و بهره‌گیری از سیستم‌های نرم‌افزاری و آنلاین، سرعت تامین و تعادل این چرخه را حفظ می‌کنند.

 

هم اکنون بزرگترین شرکت جابجا کننده مسافر در دنیا هیچ خودرویی به نام خود ندارد. بزرگترین شرکت املاکی دنیا، هیچ ملکی در تصاحب خود ندارد و بسیاری مجموعه‌‌های دیگر که همه با اتکا به اقتصاد اشتراکی توانسته‌اند خلق ارزش کنند.

 

به عنوان مثال شرکتی به نام Airbnb در دنیا با الهام گرفتن از همین مدل توانسته نیاز اقامت مسافران را برطرف کند. به این صورت که فرد میزبان خانه‌ی خود را بروی بستر آنلاین این شرکت گذاشته و فرد مسافر با مشاهده دقیق مشخصات آن خانه نیاز اقامت خود را با رزرو و اجاره آن خانه برای مدت معلوم، برطرف می‌کند.

در این میان فرد میزبان از طریق به اشتراک‌گذاری خانه بلااستفاده خود به درآمد بیشتر و فرد مسافر از طریق اجاره آن، اقامتی اقتصادی را تجربه می‌کند.

این مدل مزایای فراوانی بروی جامعه و محیط زیست نیز دارد. در همین مثال بالا به این دلیل که هتل‌سازی باعث تخریب زیست‌بوم‌ها و بافت طبیعی یک منطقه می‌شود، استفاده از خانه‌‌ها، اقامتگاه‌های سنتی و مراکز بوم‌گردی آن منطقه ضمن آنکه به اقتصاد محلی کمک می‌کند میزان تخریب محیط زیست را به حداقل خود میرساند.

ایران به دلیل وسعت و تنوع جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی یکی از ایده‌آل‌ترین مقاصد برای سفر است و در اغلب این مقاصد به دلیل آنکه بستر‌های اقامتی مناسب وجود ندارد یا تمایل به سفر به آن منطقه کاهش می‌یابد یا شاهد رشد چشمگیر هزینه‌های سفر و اقامت هستیم. در این میان یک استارتاپ ایرانی به نام اتاقک(otaghak) با الهام گرفتن از مدل بالا و با ایجاد بستری آنلاین توانسته پلی ارتباطی میان میزبانان و مسافران باشد و مشکل مطرح شده را حل نماید به این صورت که میزبانان جزییات اقامتگاه‌های سفر خود را در سایت اتاقک وارد کرده و آن‌ها را به مسافران معرفی می‌کنند و از سمت دیگر مسافرانی که در شهر مقصد به دنبال محل اقامت سفر می‌گردند بعد از مشاهده دقیق هر اقامتگاه اقدام به  اجاره اقامتگاه سفر از طریق اتاقکمی‌کنند.

اتاقک توانسته در مدت زمانی کوتاه با ایجاد این پل ارتباطی میان میزبان و مسافر در بیش از ۱۱۰ شهر ایران فعال شود و بیش از ۳۰۰۰ اقامتگاه داشته باشد. با این مدل میزبانان محلی اقدام به کسب درآمد می‌کنند و مسافران هم هزینه‌های سفر خود را کاهش ‌می‌دهند.


سرمایه گذاری جمعی در تکمیل و راه اندازی طرح گردشگری عشایری گینگ جای در استان گلستان ،

۴۵٪ تخفیف در قیمت سهام ، مشارکت و سرمایه گذاری با حداقل مبلغ ، اطلاعات بیشتر در کانال زیر ؛

t.me/Tou_Rist

با ما همراه باشید 

 

رزرو اقامتگاه از اتاقک



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.